Mitt liv som mamma och hundägare

Alla inlägg under april 2014

Av Sinisalo - 27 april 2014 12:12

Morgonen började med en tvätt, och Noel hjälper gärna till. Här har han hittat "skelettet" till hoppgungan till bebis. Very intressant enl herrn ;)

När vi packade ut oss i bilen va lillen snabb på att sätta sig vid ratten och fingra på ALLT...himla skoj!

Hasse behövde meka bil. Så vi gjorde upp en plan att Noel, jag och Jozi åkte till mamma och efter lunch åkte vi till syster Gela. Jag klarar ju inte lyfta eller göra mkt öht med Noel pga foglossningen. Så jag behöver all hjälp jag kan få. Men det va inga problem för mamma och syrran.
Så vi for iväg.


Hos "moomoo" gjorde vi en pastasallad jag hade med ingredienser till. Ofta (inte alltid) när vi åker nånstans har jag med nån mat, eller iaf hälften av ingredienserna så vi slipper "sno" eller låta andra laga det åt oss. Ofta lagar jag maten helt själv (inte hos syrran dock, hon fixar å donar jämt <3 !) men iaf kycklingpastasalladen blev succé. Och till efterrätt bjöd moomoo på glass - great! Även om Noel upprepar gång på gång att han tycker det är "kaaaa" (kallt) ;)


Mamma hade en tik i höglön och rn tik "bara" i löp. Men Jozi klara det galant. Lyssna när vi sa åt honom något, han åt sin lunch och lekte tom en liten stund med Noel. Alltså den här hunden är bara för TOPPEN!


Sen for vi till moster Gela. Noel somna i bilen och sov säkert 1,5h? Han fick sitta kvar i bilen med alla dörrar öppna och i skuggan så han inte skulle bli för varm.
Strålande solsken och när lillen vaknat och fått lite mellis lekte han på precis som alla andra barnen där. Tuva tog ut sina monsters high dockor och visade upp de. Noel blev nyfiken och han fick tom låna en av snälla kusin Tuva.

Han är ju så stor nu så han tar gärna av sig skorna själv nu för tiden "kan själv" typ :)

Efter att vi varit ute och lekt (jag sittande med benen i högläge och syrran hjälpte Noel), blivit bjudna på en god grillunch, och grabbarna följt med till stallet. Lektes det än mera!

Jag undrade dock om bebis öht tänkt titta ut...fullgången och allt.....

Som sagt, leklandet fortsatte på eftermiddagen?

Och man märker att det nya pc hjälpt honom enormt. Han är pigg, glad, äter mat igenoch sover som han ska.

Sen blev det kväller och han fick ett kvällsmål (prova mannafrutti för första gången) men han tyckte sådär om det. Gillar hellre hemmalagad mannagrynsgröt. Man ser dock hur trött han egentligen va och alldeles rufsig i håret ;)

Bara att packa in oss i bilen igen (med bärhjälp av syrran) och åka hemåt. Både Jozi och Noel slockna direkt och sov gott hela natten. Jag sov också, men vaknar ju 1gång/h pga foglossningen.....


Slutligen blir det en bild på Noels fina bukett han plockade med moomoo. Det är mina första blommor jag får av Noel. Åh vad det värmde i hjärtat <3

Av Sinisalo - 12 april 2014 11:15


Förmiddagen gick åt till att förbereda inför eftermiddagen. Då vi skulle bjuda på middag. Jag får passa på medan jag kan och bäckenet tillåter.


Svängde ihop en sallad tillsammans med Noel, den står sig ju i kylen. Passade även på att klyfta potatisen, och sen fick den stå i vattenbad tills de skulle tillagas.



Sen va det hej svullna fötter! Och ont bäcken....


Så jag passade på att vila, liggande vila är det som gäller. Och boysen klarade sig själva.


Ca 1h innan gästerna skulle komma så va jag tvungen att dra mig upp. Och kanske dra en borste genom håret   


magen växer!


Äntligen fick vi äta lite middag. Bjussade på pilgrimsmusslor med sparris och parmesan till förrätt. Noel åt med hull och hår. Jag blev så förvånad att han tyckte om pilgrimsmusslorna haha. Ja och festisen va ju god också såklart. Mest skoj att leka med sugröret dock....



Barnen roade sig själva rätt bra. Ellen är 3år och äldre än Noel. Men han har börjat leka med andra lite smått. Det tillhör ju åldern också. Men som här bollade de till varandra.



Noel skulle mest spexa.....



Och istället för att rulla bollen till varandra så kunde han ju göra det som mamma gjorde förr...sitta på en boll (för mig pilatesboll iofs) haha


Efter middagen som Hasse grillade ihop (hel kyckling och entrecote, till klyftpotatis och rödlöksmarmelad) va vi mer än nöjda. Barnen busade på....



Men vi ville ju ha efterrätt också. Skar lite frukt och sånt. Men barnen ville såklart smaka bullar och kakor de också.......


Noel va så rolig, för han fick ingen hakklapp. Nej men då satt han servetten själv under hakan haha



Kvällen led mot sitt slut, och vi alla va trötta. Större delen av kvällen satt jag bara och vilade fogarna - det behövdes.

Av Sinisalo - 9 april 2014 11:00

Idag for jag iväg på fm till Liljeholmen. Träffade ett gäng mammor, jag lärt känna via en facebookgrupp. De va lika mysiga, trevliga och goa som bakom datan. Och bebisarna va ÄN sötare än på alla bilder jag sett *ler*

Det blev ett par timmar där. Men sen for jag hem igen. Hade rätt svårt att bara ta mig till bilen pga bäckenet. Men det gick bra väl i bilen hem.


Hemma va det bara ta något att äta och sen liggande vila.
Noel va fortfarande sjuk med sin öroninflammation och ögoninfektion. Men ingen feber! Pigg men inte fullt pigg så att säga.


Idag blev det pankisar till middag. Och när gädde vispas är det väldigt viktigt att han får slicka rent vispen....



Och han är noggrann med att Jozi får sin beskärda del också  



Sen togs påskkartongen fram. Jag får passa på medan jag orkar och har lust typ. 

Noel är inte sen på att hjälpa till



Sen ska vi ju plocka fram allt som finns i kartongen. Och helst det som ligger läääääängst ner



Han va väldigt nöjd med att placera ut påskkycklingar och kärringar här och där i huset



Sen fick vi hem ett paket från Apotea också (apotekssaker)



Av allt som låg däri (från salvor, örontermometer osv) tyckte han tandborstarna va intressantast haha



Man märker att han har ont i örat, för han trycker typ nappen mot örat och så. Men han är himla tålig lille skrutten  

Av Sinisalo - 2 april 2014 16:56

Noel skulle vara hemma denna dag som en extra dag pga han varit sjuk tidigare. Han va feberfri igår och även denna dag. Hostade och snorade knappt. Men bra med en dag hemma så han fick bli riktigt frisk.

Tyvärr insjuknade Hasse i något, och va helt paj. Och jag med mitt bäcken klarar inte mkt.
Så vi bjöd (nästan) in oss hos Sandra, Vilgot och Melker. Så Hasse fick vila.


Medan Sandra bytte bajsblöja på Vilgot somnade Melker, och Noel lekte på haha



Lyckliga glada grabbar studsandes på madrassen



Sen va det ute-lekar-tajm. Noel fann sig i gruset direkt och började gräva.



Sen släpptes hönsen ut. Och grabbarna fick ge de bröd. Noel va jätteroad



Gunga är ju skoj



Himla skoj



Sandlådan användes en liten stund ocks



Väääääääldigt kul.....



Mellis utomhus är himla gott



Visst är grabbarna fina?  




Sen va det gunga igen   



Vi tog en sväng in i skogen också. Där lekte Noel bla tittut bakom träden



Sen gick han tillbaka där hönsen va



Noel hade bara sovit 40-45min på dagen, och varit vaken sen 5.30 Så han va riiiiiktigt trött när vi åkte. Innan vi åkte fick han 2 ägg från Sandra. Dessa va han riktigt stolt över väl hemma. 
Hasse blev tyvärr än sämre, och blev förvisad och isolerad i källaren. Jag, Noel och Jozi fick roa oss själva. Noel va på mäkta bra humör. Mina fogar gjorde otroligt ont, men jag satt i soffan med fötterna i högläge medan Noel roade och lekte runt mig. Han va otroligt medgörlig vid mat, tandborstning och allt annat. Så kvällen flöt på. När jag sedan berättade att jag skulle sova hos honom inatt blev han överlycklig. Och när vi bäddade åt mig på golvet ville han promt ha mitt täcke. 

Han släpade mitt täcke överallt...vardagsrummet och sedan tillbaka till sitt rum. När han sedan skulle sova, så vägrade han sova utan mitt täcke. Så självklart fick han sova med det.

Tror dock det blev lite varmt för när jag kikade in ca 30min efter han somnat hade han lag på sig sitt egna täcke  

 



En underbar dag omgiven av underbara vänner  


Av Sinisalo - 1 april 2014 21:30

Nja jo....visserligen feberfri och hosta mkt mindre så såg man att han inte va ok mellanåt.....Han skulle ha jackan han fick av mormor på sig, men va väääääldigt trött och satt gärna i soffan med filt.



Så han och jag tog en dag i soffan, han kände gärna på bebismagen  



Sen piggna han till och lekte på . Han såg och begärde sin hjälm som han ville ha på sig



Jag behövde gå på biblioteket, och Hasse tog med sig Noel. Han fick titta på polisbilar, och traktorer. Men mellanåt va han säckade han ihop.....




Han somna gärna i vagnen....med nappen på sné



Han hjälpte mig även att plantera frön på tisdagsem. Han tyckte det va väldigt roligt



Och så upptäckte han att han spillt jord, och skulle genast "städa"   



Skönt med en feberfri liten kille, och som knappt hosta längre (bara ibland). 

Ovido - Quiz & Flashcards