Mitt liv som mamma och hundägare

Alla inlägg under mars 2013

Av Sinisalo - 31 mars 2013 12:29
Vi har varit och träffat läkare i måndags, i onsdags, i förrgår och igår (igår 2ggr tom!). 
IGÅR efter ca 6h på akuten (först 2h på primärjouren) fick vi konstaterat att Noels förstoppning sitter högre upp. Precis som vi misstänkte!
Igår blev han stucken en gång i fingret, och 2 ggr (en gång i vardera) stortå, för blodprover. Han har blivit röntgad 2 ggr. Blivit klämd och undersökt på, på alla möjliga olika (mkt obekväma) sätt.
Tom kissat i en påse som satt runt snoppen, och det har han fått göra 2ggr. Själva kissandet i påsen är ingen fara. Men när den sedan ska bort, ja tänk er tejp mot hud? och då runt pillevirren...ajaj...

Han har sovit dåligt i 1v, inte kunnat bajsa, fått Microlax 4ggr (!), kräkts av allt ätbart, med mera.
Endå har han hållt humöret uppe och kämpat, vår fina prins   

Att det ska ta så lång tid för att få hjälp, eller få misstankarna bekräftade?
Haft samtal med 1177 säkert 6ggr. Bvc ett par gånger, men sköterskorna där var väldigt hjälpsamma! Varit på Vårdcentralen och träffat läkare 2ggr. Primärjouren 2 ggr. Och pratat med barn och ungdom 2ggr för tips och råd.
Det hela slutade med akuten igår.....Och då pga att jag stod på mig, och nöjde mig inte med "åk hem och avvakta 2 dagar..." till svar. Så läkaren va tvungen att ordna med röntgen, prover och barnläkare helt enkelt

När man är liten och sjuk är det bästa mammas eller pappas famn. Här ligger lillskrutt hos mig i sängen

   

Pappa va med, och den famnen är jättemysig. Särskilt när lillprutt mår dåligt. Här är vi på VC....


Han är lite lurig den här herrn. Kan inte lita på att han mår helt bra, trots att han gör ansträngningar och både ler och babblar lite.
   

Här bestämde jag mig för att nu får det vara nog! Nu ska han få hjälp!
   

Många timmar senare på akuten......
 

        Han va ju helt slut så han slocknade på mig lillskrutt


Tom nappen åkte ut ur munnen och han brydde sig inte om det.
   

Helt plötsligt när Noel just fått ur sig en massa pga Microlax (vi hade inte ens hunnit dra på honom en ny blöja!) blev vi utskickade ur rummet och fick sitta i korridoren och vänta i några timma istället....
   



Helt sinnesrubbat....med vården idag!



Nu äntligen har han gjort en rejäl bajsblöja själv. Nu hoppas vi på att det vänder!
Av Sinisalo - 28 mars 2013 21:29

Idag gjorde Noel påskkort

Fina va? 



I em for vi till Klövsta på påskmiddag. Mia måste ha lagat mat sen förra veckan, SÅ himla mkt mat och hiiiiiiimla gott (som vanligt!)


Efter middagen fick alla påskägg och presenter. Och jösses vilka presenter sen då!

         


Titta vilken fin gunga!

               


Även mamma och pappa fick påskpresenter!

        


Sen hittade Noel, Johans skägg. HIiiiiiiiiiimla roligt att dra i!

           

Jag säger "ajaj" men Johan sa inget haha stackarn!



Han fick flera jättefina saker. Bla en tröja med en hund på *ler*


Han har ammat mer nu när det varit magproblem. Synd bara att jag inte har så mkt att ge...det hade verkligen behövts nu när han inte klarar att äta mat. Men han verkar nöjd att få snutta.



Vi tackar för denna kväll!


Av Sinisalo - 28 mars 2013 21:12

Vilket väder Sverige bjuder på!

Promenader är inte svårt att gå på i detta solsken. Även om liten inte är fullt bra, njöt han på promenaden igår

   


Bästa pappsen hakade på också   


Ett bad på eftermiddagen gjorde susen

 




Åh...fram och tillbaka till VC, och en massa telefonringande hit och dit mellan BVC, VC, Barn och ungdom och 1177. 3 dagar med Microlax och 2 dagar med Lactulos. En trött liten kille som inte alls är på G, har ÄNTLIGEN bajsat. 

Nu håller vi tummarna att det fortsätter.

Han kan dock fortfarande inte äta fast föda. Han får vatten, vätskeersättning, frukt, fruktpuré, katrinplommonpuré etc. Och med detta fungerar han faktiskt. Han har idag varit mer pratglad och skrattig.


Bus med pappa gör susen

   


Att sova i Frogen är underbart!

 

Av Sinisalo - 26 mars 2013 22:05

Näe...denna dag började bra. Men det gick snabbt utför...Hans humör och matintresse blev bättre och bättre. Han fick äta små, men ofta, portioner med gröt och fruktpuré.
Men sen blev han tröttare, glåmigare, kräktes upp maten och hade inte bajsat på hela dagen.
Vi åkte nämligen till syrran för att påskpyssla, men han va inte alls på G. Inte alls som imorse, då va han piggare och gladare.
Iaf efter lite tips och råd från familjen ringde jag barnkliniken i Nyköping, istället för VC igen. Och där gav de MER och utförligare information. Trots att jvi var där och ag ställde 1000 frågor till läkaren igår..Ja blir så trött...
Enl VC skulle det ha räckt med en Microlax, och det va omgången igår. Men enl Barnkliniken så ska vi göra't i 3 dagar plus ge lactulos.
Noel kräktes upp det han precis ätit PLUS lunchen så det va lite grann som kom upp. Precis vid fikabordet när alla satt och fikade. Tycker endå att alla barnen tog det bra, och Noel tog det ok också. Men ja tycker så synd om honom!

TUR syrran hade både Microlax och lactulos hemma! Och att vi kunde ta det med oss hem

Ringde endå till VC och skällde ut de för bristande information bla...

Så vi for hem, och när han åt lite gröt bajsade faktiskt han! Men inte tillräckligt, så han fick Microlax igen. Och det lossnade endel pluppar plus en maaaassa bajs.
Stackarn alltså!
Ganska snabbt efter verkade han gladare, och fick lite färg på kinderna osv. Men endå trött och inte alls med på samma sätt.

Nu har han sovit sen 19.45 ca.

Hoppas hoppas magen reder sig och han får må bra nu.
Det gör ont i mig att se honom så...

Nu blir det snart sussa även för mig!

Av Sinisalo - 26 mars 2013 06:14

Morgonen igår började kl 6. Och det är iaf 1h tidigare än vanligt, även för Noel.
Rätt snabbt märktes det att han inte alls va på G. Inte lika glad och pratig.
Det vi lyckades få i honom, och det va inte mkt...Kräktes han upp dessutom, han hade fortfarande inte bajsat plus att han nu började bli slö, va ledsen och väldigt trött.
Men det va ju inte konstigt eftersom han ville inte äta, fick truga i honom några skedar.
Men törstig det va han! Sörpla i sig massor med vatten.
Så jag ringde 1177, men de rådde mig igen som på söndagen, att ringa VC på måndagen.
Kl 7.30 ringde jag VC, och de ringde upp igen kl 8.50 Fick prata med en barsk sköterska. "Det går magsjuka i staden och barn blir trötta av att må dåligt...!"
Öhh aaa jo men låt mig förklara hur han mår först, liksom. Eftersom jag inte fick någon rätsida på om det va magsjuka, eller förstoppning eller va det va...
Ja, tillslut sa hon att det vore bra om han träffade en läkare. Fick en tid kl 14.
Ca 15min efter vi lagt på ringde hon igen, och ville att vi skulle komma tidigare. Sagt och gjort! Kl 11, va nya tiden.
Inte mig mot han blev bara slöare och tröttare och ingen mat ville han ha.
Läkaren undersökte, klämde på magen och lyssnade efter tarmljud (om magen jobbade) och där va allt UA. Dock märkte hon att han va väldigt låg och slö. Han protesterade varken när hon klämde på magen eller lyssnade med stetoskopet på magen. Så det togs en sänka, som inget visade. Och blev hemskickade med infon att det va förstoppning. Mot det han fick Microlax.
30min efter Microlaxet så släppte det. 2 hårda kluttar och sen en maaaassa bajs efter det. Sen slockna han typ på skötbordet, han blev jättetrött stackarn.
Efter detta blev han sakta men säkert på bättre humör och piggare. Vi fick i honom lite frukt tom. Men mat och gröt går fortfarande inte bra. Ca 2-3skedar, men sen är det stopp. Han ville endast amma där ett tag, jag har ju inte mycket mjölk kvar. Men han fick amma endå, verkade som om det fungerade som tröst och närhet.
Fruktpureer gillas dock. Han vill ha kall och antingen "lätt" mat. Eller något att plocka med själv. Äta smörgåskex (sånt osötat) men inte macka, det ville han inte ha...
Så just nu försöker vi med alla medel få i honom det han tar helt enkelt. Det är frustrerande men mest för att man blir så orolig och hjärtskärande när han inte äter. Vi är bortskämda med att han jämt äter utan att krångla...
Under dagen sov han på mig, bara en liten stund sov han i spjälsängen.
Inför natten va han väldigt ledsen och orolig. Han har fått sova bredvid mig i stora sängen.
Väldigt närhetssökande som sagt. Fram till 23 ca va han orolig, vaknade och inte alls nöjd mellanåt.
Sen har han sovit på bra fram tom kl 4. Sen har det bökats och stökats lite. Vill ha nappen, vill inte ha nappen, vill sova nära nära, etc
Han började vakna 5.30, men har lyckats somna om mellanåt.

Vi får se hur dagen går! Jag frågade läkaren flera ggr, men hon trodde absolut inte på magsjuka.

Vi är nämligen bjudna på påskpyssel idag. Men äter han och verkar piggare så är det ok. Annars får vi ta en mysdag hemma, helt enkelt!

Av Sinisalo - 25 mars 2013 08:34

....Inatt har det varit lite spring till en kille som velat ha napp, och lite närhet. Men sov sedan från midnatt till ca kl 6. 


Näe...vår kille mår inte så bra.

 


Jag har pratat med 1177  2ggr, både igår och idag. Och nu väntar jag på att VC ska ringa....


Och den andra herrn i familjen (Hasse alltså) han ska ta prover idag.


Nu tycker jag att alla i denna familj ska bli friska!   

Av Sinisalo - 24 mars 2013 18:29

Redan i fredags började vi märka att det va något med Noel. Han ville inte ha sin puréade mat. Men godtog "vår" mat i förenklad form, ris, krossade tomater, lök å basilika typ. Och inte mixad.
Ojoj tänkte vi, stora killen! Till kvällen va han lite gnällig. Men han gjorde även det vid mat, jag trodde det berodde på tänderna...
Lördagen kom och han åt gröt som vanligt och fruktpuré till frukost. Sen fick han äta endel apelsin, tyckte han om att sitta å plocka och äta med själv.
Sen började vi röja i sovrummet, byta spjälsäng bädda rent i stora sängen etc. Där låg Noel mitt i allt och hade det bra och skrattade och busade. Mitt i all hostade han till och då såg vi att han hade gjort en spya rätt upp i luften och fått den i ansiktet.....!!! Och i sängen såklart...som inte va bäddad än....
Han tempades och den låg högre än vad den brukar men ingen "typisk" feber temp.
Till lunch nobbade han maten igen. Trugade och fick tillslut i honom lite mat. Det va nästan som om han klöktes bara av att se och känna maten.
Och middagen va likadan. Försökte erbjuda det vi åt och det va delvis ok, men inte lika matglad som vanligt.
Sen när vi i princip va klara kräktes han upp maten.....
Han bajsa knappt igår heller. Vi gjorde allt för att få igång magen: magmassage, cykla mjukt med benen, katrinplommon, bära och guppa på armen (Noel på mage) tänka på vätska, etc etc....

Inatt vakna han och va ledsen. Han fick amma och sova hos mig. Sen sov vi som grisar båda två till 6.45

Det har varit typ likadant idag......
Min första tanke va "magsjuka". Men det är så märkligt??
Å han bajsar ju inget!!!!!!!!
Då va förstoppning min andra tanke....
Har pratat med 1177, och han har inte ont när man klämmer eller tar på magen. Och ingen hög temp. Han är pigg, men inge vidare glad eller lättroad kille, som annars.
Gah!
Blir galen....
Men imorrn ringer ja VC så vi får hjälpa honom att få igång magen. Och kanske kolla så det inte år något annat!

Nu är han trött och inte lättroad alls.
Får se om Hasse lyckas få i honom lite gröt. Och sen får vi se hur natten går....!


Kan man inte bara förstå de små liven?


Denna helg har jag fortsatt rensningen av förrådet. Va mycket vi ha rensat alltså.
Men snacka om kul! Se alla gamla minnen, brev, skolböcker, leksaker och gud vet allt.

Just nu sitter jag och väntar av hårfärgningstid. Hasse matar Noel, nämligen.

Hejsvejs

Av Sinisalo - 22 mars 2013 22:10

Det ser så roligt ut när Noel vaknar på mornarna. Han lyfter sitt söta huvud (liggandes på mage) rätt upp. Sen när man säger "god morgon" kikar han över spjälsängsskyddet och flinar. Haha så go!



Nu är det stå som gäller för herrn. Sitta duger, men stå gäller. Och ligga ner är nooooway. Särskilt när man ska byta blöja och sådant....

Här står han mot köksstolen


Idag strippade jag Emmaljungan. Hon fick sig en ordentlig tvätt i maskin! Allt utom suffletten, den fick jag handtvätta. Hon blir så ren och fin!



Sen for vi till BVC för BOEL test på Noel. BOEL står för "blicken orienterar efter ljudet".
Bebisar genomgår hörseltest redan på BB, men tydligen utför man detta hörseltest i Södermandslän fortfarande. Medan i andra har man skippat det, och kör bara på testet på BB.
Hur som helst gick det finemang. Han fick klart godkänt!
9685g och 73,5cm lång, jösses så han växer den där killen.


Noel tycker om att sittta på pappas axlar btw...
Och när han inte sitter där busar de där två till tusen!


Sen fick jag för mig att ta mitt blodtryck. Tänk om det är det som spökar med huvudvärk och yrsel?
Och lite lågt ligger det 116/65. Inte TOKlågt men endå...Kan det vara detta plus bihålorna som gör att jag mår prutt...?



For sedan till Södertälje för att jämföra Donkey vs Buffalo...Kan inte säga att vi blev så mkt klokare av det. Båda vagnarna har potential!
Och Noel sitter bra i båda vagnarna...



Ovido - Quiz & Flashcards