Mitt liv som mamma och hundägare

Direktlänk till inlägg 28 juni 2014

2 dagar med läkarbesök, lekparkshäng, trädgårdspul och en trött bebis

Av Sinisalo - 28 juni 2014 05:01

Börjar med att skriva att allt ordnade upp sig med fk! Handläggaren ringde upp och fortsatte på sitt beslut om att jag inte ansökt föräldrapenning alls sen mars -13 (?)! Men kolla mina utbetalningar då svarade jag bland annat.
Tillslut såg hon att allt var korrekt......Jaja bara allt ordna upp sig så är jag nöjd.


Igår träffade jag en läkare som skulle kolla upp mina hormoner pga olika besvär sen förlossningen.
Men det hela slutade med ett besök som kostade 300kr (!) och ett möte som min barnmorska hade kunnat gjort (gratis dessutom) ....

När vi anlände vaknade Edwin, och satt igång och bajsade- såklart... Hans näsborrar riktigt fladdrar när han poopar.

Och se så finklädd han va! I jeans och allt.
Men tror ni inte att blöjan fylls ut både på längden och bredden? Det va tamejf*n bajs överallt. Läckt genom body och byxa. Hela rygg, ben, upp på magen och inte nog med det...han fladdrade så dant så hans hand åkte ner i "sörjan" och upp i ansiktet..tuuur att jag kom tidigt. Och tuuur att jag hade ombyte haha!
Så jag fick svida om på honom

Något som slog mig va hur vaken Edwin varit dessa dagar. Efter läkarbesöket så tog familjen en tur i lekparken. Till Noels stora glädje!

Vi har ingen sandleksaker med oss. Så jag improviserade medmellisredskapen *s*

Noel klaga dock inte!

Edwin va superdupertrött och va allmänt knorrig, skrikig och missnöjd vid det här laget.
Noel och jag lekte medan Hasse tröstade bebis. Tillslut tar de där konstiga känslorna över att bara vilja ta bebis och *göra-vad-som-helst-så-han-blir-nöjd* över. Så Hasse och jag bytte "plats". Hasse lekte med Noel och jag trösta bebis. Det visa sig kom jag på efter lite otröstligt vyschande att han hade en ordentlig kissblöja. När den var bytt då kunde han slumra i vagnen

Undertiden åt vi mellis!

Men Edwin kunde inte riktigt sova. Han vaknade lätt. Och flaxade med armarna, fallreflexen bla.
Så jag tog en gångtur till granngården för att köpa hörselkåpor till barnen så vi kan åka och titta på bilar i sommar ev konsert (?) utan att deras öron går sönder när de gasar eller låter.
Noel älskar sina kåpor

Under denna lilla stund 15min kanske sov Edwin.

Sen son han inget mer igen. Förrän på em/kvällen. Jag tycker att han sover alldeles för lite, dagtid. Så jag började "söva" honom aktivt. Och lillkillen slocknar och sover ett ganska långt pass tillslut (vill ha nappen, tappar nappen, vaknar, flaxar lite, vaknar till, somnar osv osv). Men sen sov han ordentligt. Vaknade till på kvällen och ammade men sov sen vidare.

Inan Noel somnade för kvällen så hade han och jag lite soffmys. Han är så gosig ibland. Och det är ju så härligt! Hans hans söker ofta lite kontakt/närhet och här håller han sin hand på min arm <3

Ja just det! Glömde att vi gunga en massa också ju!

På fredan hade jag ytterligare besök inbokat. Denne gång hos kuratorn som ska hjälpa mig med min ångest/panikångest på nätterna. Jag kan inte sova nattetid och det är inte så roligt. Än värre att ha nå ångest då också ....
Jag vaknar och är livrädd i känsla och tanke att något hänt barnen. Kan även fortfarande vakna och måste kontrollera barnens andning sjukt många ggr om natten (ja dagtid också....) det går till överdrift så nu ska jag jobba lite på mig själv och förhoppningsvis slippa ångesten och kunna sova mer!

Hon beskrev det rätt bra: tänk dig att du tittar på skräckfilm ensam i ett mörkt rum, det är storm ute tex. Jämförts med att se skräckfilmen i dagsljus, solen skiner, utan ljud, jag har middagsbjudning med vänner under tiden. Och känslorna i de två olika fallen.
"Skräckfilmen kommer tyvärr fortfarande vara kvar. Men vi ska jobba på de yttre faktorerna känslorna, tankar, beteende och fysiken som med skräckfilmstittande i dagsljus".

Edwin sov precis när jag kom fram. Men han vaknade direkt! Då hade jan bara sovit nån kort tupplur (15Min) på fm. Och sen ca 5min i bilen.
Han var vaken under hela besöket, och tom vi kom hem. Inte ledsen eller så. Men väl hemma så somnade han. Vi passade på att äta lunch då!

Han sov va 30min och va sen en gladfis

Jag bestämde mig för att amma honom och sedan gå ut med Noel och påta i trädgården.

Vi har 2 stackars sålådor som står fulla med ogräs och ett par överlevande jordgubbsplantor. Vi räddade plantorna och jag vill gärna flytta sållådorna. Dessutom skippa ha de direkt på gräsmattan. Man kan endå inte klippa gräset där (det växer upp gräs längst kanterna på sålådorna man måste rycka för hand osv) och ja jag är för att göra det lätt för en.
Så vi ska flytta dessa till en bättre plats.

Fick hjälp av världens bästa hjälpreda som hälle vatten i hinkarna (och på sig själv...) med jordgubbsplantorna.

Askul.com ;)


Edwin sov i vagnen sålänge.

Men det va väl en ca 20 min sen vakna han...och va rätt ledsen.
Hann med lite iaf..plantera, vattna, och Hasse grävde bort jorden ur sålådorna plus sågade ner syrenbuskar (som blivit så stora som träd!) och lagt sig över våra rabarber.

Jag tog mitt pick och pack och gick in iaf, när han vakna.
Bestämde mig för att jag behöver söva honom igen. Just då ringer mamma och vi pratar väl i 80-90 min. Under den här tiden sover han gott i min famn.
Sen fortsätter jag ha hmm i famnen dagen av kvällen. En liten paus, i babysittern och i pappas famn (dock vaken....!) då passar Noel och jag på att gosa <3

Och medan Edwin forsätter sova i min famn sen. Forsätter Hasse och Noel ute.

Roligt att åka skottkärra haha

Himla mysigt och rogivande med en sovande bebis i famnen. Om man kan släppa alla måsten och ting. Känns som om jag måste det så lillen kan få sova mer.

Jaha..då var det morgon och flera timmar har gått sen jag vaknade. Undrar om jag ska ge upp att sova mer?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sinisalo - 16 augusti 2014 20:48

Oj vad mkt "kan själv" det är nu. Får backa och bita mig i läppen rätt ofta. Han kämpar och kämpar.......knölar och sitter såhär en stund.... ...sen kommer ett tyst "mamma hjälpa mig" ;) Noel har börjat fsk denna veckan. Han är inte överförtjust. M...

Av Sinisalo - 7 augusti 2014 10:24

Babyjogger City Versa! Vändbar sits, punkteringsfria (typ foam?) däck, bra sufflett, svängbara framhjul, blir platt ihopfälld bla! Men vi kommer köra med liggdel en liten stund till :) Älskar Edwins barnvagns"mobil" Detta är vagn nr 10 tror jag...

Av Sinisalo - 5 augusti 2014 21:45

Dag 2 där vi återgått till vardagen. Hasse jobbar igen efter en lång ledighet tillsammans med mig och barnen. Jag vaknade tidigt idag (öhh typ alla dagar). Noel likaså. Edwin vaknade i sin tur av Noel så vi va alla vakna tidigt. Fm löpte på for...

Av Sinisalo - 23 juli 2014 23:07

Att jag bullade upp honom i liggdelen funkar tydligen.... ...men inte varje gång. Då är det skrik och ledsen kille...men det går iaf bättre! Vi solar och badar vidare och leker på Klövsta. Här är det sandbygge med Amanda När solen går i moln/eller...

Av Sinisalo - 23 juli 2014 22:30

Oj vad tiden tickar på! Edwin blir 12 v på fredag. Och imorrn fyller vår lillskrutt 2 år. Kan knappt fatta det själv. Vi har hälsat på syrran och barnen. Bortsett från att edwin va meeeegatrött nästan hela vistelsen och därför gorma och skrek. ...

Ovido - Quiz & Flashcards