Mitt liv som mamma och hundägare

Alla inlägg under januari 2013

Av Sinisalo - 31 januari 2013 10:40

Igår va vi på babysång (i vanglig ordning på onsdagar)   Man riktigt ser att Noel trivs när man sjunger. Men inte om man behöver ligga/sitta bland alla bebisar...nej han trivs bättre i mammas knä  Eller brevid mamma i soffan


Här är det på öf i tisdags (duktigt sittande)

 


När vi åker hem från öf brukar Noel somna i bilen (btw va det Molo lurv fleece premiär i tisdags!)

 



Efter babysången låg Noel brevid mig i soffan och gnagde på en leksak

 


Strax där efter var det sovdags, och han ville inte sova i mammas knä. Nej han har ju blivit stoooor kille nu och kan sova brevid   

 


Strax efter gjorde Cornelia honom sällskap    


När vi kom hem, gick vi till affärn och handla. Det var både "pensionärsonsdag" OCH kundklubbskväll på Hemköp. OJJJ vad mkt folk det var. Trots att klockan vara va 15! Kö in till parkeringen, och ut från parkeringen. Tur vi tog vagnen (har ju inte så långt heller....)

Vi fick det vi skulle ha iaf, och när vi gick till kassan så var det bara 1 person framför. 


I vagnen trivs lillskrutt bra   

Ser ni vilken fin mössa han har? Den är från Sara och Cornelia. URtjusig tycker Noel (och mamma!), vi fick även en till mössa, med vita moln på. Jättefina!


På em fick jag för mig att göra fruktpuré, det blev några burkar iaf!  


Till kvällen ändrade Hasse och jag sovrutinerna lite. Hasse fick lägga Noel för natten, annars har det varit jag ett tag då det funkat bäst. Men nu när han sovit så bra, så tänkte vi att det kanske funkar med pappa. Men icke...eller jag vet inte vad som hände. Men efter 30min ca vakna han och va jäääääätteledsen. Inget funkade. Ammade 2ggr tom men när han las tillbaka i spjälsängen va det highlife.

Så jag la mig i stora sängen med honom tillslut, och han slockna nästan direkt. Dock flaxade han lite eftersom han varit så upprörd en stund. 

När hasse skulle lägga sig och sova, bara han över honom i spjälsängen och han sussade vidare. Han vaknde någon gång inatt och hade tappat nappen. Men somnade om.

Vaknade vid 5 (om jag inte minns fel?) och ammade, men somnade om på ett kick.

Sen vaknade han 7.20 Jag vaknade av att han låg och krafsade på spjälsängsskyddet. Och va överlycklig när jag stack upp huvudet ovanför spjälsängskanten. Han ammade och sen va han klarvaken. Vi låg i stora sängen och myste, men jag märkte att ca 30min senare va han trött igen. Så jag gav honom napp och nutte, och han somnade om. Jag passade på att surfa lite, liggandes i sängen   


Han fick smaka leverpastejmacka, och det va urgott enl herrn imorse!


Idag är dagen obokad. Vi får se om vi tar en hemmadag och bara myser. Eller om vi far iväg!


Nej nu har lillen tröttnat på att underhålla sig själv. Dags att göra lite nytta!



Av Sinisalo - 29 januari 2013 18:03

Idag va vi som vanligt på öf. Vi träffade Josefina med Gustav, Sara med Cornelia och Sandra med Vilgot. Och de andra mammorna och barnen såklart. Jättetrevligt!

Noel uppskattade sångstunden som vanligt   

Noel blev dock så trött så han ville inte sitta och fika längre än 20min ca. Så jag fick sätta mig i soffan med honom och mysa lite. Men somna det ville han inte (än). Kl 12 blev vi utslängda, som vanligt, haha! Sen tog Sara, Sandra, jag med bebisar en vagnspromenad. Jozi fick haka på, så han va lycklig! Blev en ca 2h promenad iaf.

Här hemma fikade vi på det som fanns, nån bulle i frysen *s* Och barnen fick mat.

Sen ville jag ta lite bilder på barnen. Och jag måste säga att det är inte lätt att få alla att titta på en och le eller va glada hela tiden. Haha!

Noel va "värst". Han ville inte sitta, och när han satt ramla han, och han tyckte inte det va nå skoj. Men mellanåt fick vi till det. Genom Sara och Sandras hejrop ;)

Så här kommer en radda med bilder på våra små pluttar  


Cornelia och Vilgot satt i köket och busa och myste medan Noel åt mat

 


Väl i vardagsrummet 

 


Vilka miner va?

 


Cornelia klappade Noel på kinden när han va lite ledsen


Hon hängde även Vilgot i armen hihi    


Men vilgot svarade med en enkel liten handpåläggning typ som " det är ok" haha  


Cornelia höll krampaktigt kvar i Vilgot *s*

 



Här har en boll åkt fram, den paxade Vilgot     



Cornelia skulle då äta Vilgots hand

 


En bild uppifrån  


Söta goa Vilgot  


Här ser det ut som om de ska dra Noel i fötterna haha (och Sandra blev bortklippt från bilden *s*)

 


Nu klappar Cornelia på Noel som trillat lite,Vilgot är fortfarande glad över bollen

 


Hehe

 


Vilka gostroll va?

  Det är så himla rolig att träffas. Vi har det alltis så roligt, mysigt och även ibland kan vi prata allvar! Så skönt att vi trivs så bra med varandra, även barnen.


Nu är Noel slut som artist, och somnade så fort de gick utanför dörren typ. Får se hur länge han håller sig vaken ikväll då han inte brukar sova på em egentligen.


Janne (syrrans man) kom med ett paket blöjor, i nästa storlek. Och en mössa och vantar! HÄRLIGT!

Syrran får tillbaka gungan, amningskudden några klädesplagg och lite kläder från mig. Skönt att kunna byta, låna och ge bort till varandra sådär!


Nej nu kanske man ska laga lite mat?





Av Sinisalo - 29 januari 2013 09:02

Noel fick träffa läkaren igår. En 6mån kontroll sk. Gick finemang! Han blev okeyad :)
Först undrade han vem hon va, men det släppte snabbt och han började flaxa och babbla.
Sen tog de vikt och längd på honom. Han ha nu passerat 9kg sträcket :) 9020g vägde han, men fortfarande 71,5cm lång (mättes för ca 2v sedan) Min stora pojke!


Igår hittade Noel sättet att vrida stolen i gåstolen på. Så han når saker lättare. Lyckan va total!

Inatt sov Noel i sträck från 19.30-6.30 Yey!


Just nu håller vi på att göra oss ordning då vi ska träffa några mammor på öf. Jättemys!

Av Sinisalo - 28 januari 2013 11:26

Ojoj vad han har sovit inatt!

Han började gnugga ögonen redan vid 18 igår em. Men vi lyckades hålla honom vaken ett litet tag med hjälp av bad bla. För bada är roooligt :)

Sen vid 19.30 va han så trött så han ammade och lades i spjälsängen och slockna direkt.

Han vaknade inatt och hade tappat nappen, Hasse gick upp och Noel nöjde sig med nappen och somnade om. Kl 4 vaknade han och ammades. Sedan la vi tillbaka honom i spjälsängen och han slocknade nästan direkt. Han vaknade kl 8 imorse. Jag vaknade före hono, - är väl inte van att sova så mycket haha!

Men vilken skillnad! SÖMN är välkommet *s*


När han somnar på dagen i spjälsängen röjer han lite innan han somnar. Ibland får man se allt möjligt han dragit över huvudet. Men han tycks gilla det, för han brukar somna mitt i allt haha!

   


Idag ska vi till läkaren. 6mån kontroll! Annars är det mys på hög nivå här hemma, med Jozi och Noel!

Av Sinisalo - 27 januari 2013 16:45

Igår somna Noel ca 19.40 i bilen. Han vakna inte när vi kom hem och jag tog av overallen. Vi hade tagit satt på honom pyjamas under så han va sovklar.
Han sov till kl 1.30 Några ggr tappa han nappen på kvällen men hannars sov lillemannen. Ammades och somna om på några minuter. Vaknade sen kl 7 ammades och va rätt vaken men vi provade att lägga honom i spjälsängen och han slockna på 10min ca. Inget gnäll eller någonting. Sen vakna hela familjen kl 9. Låg och myste en stund sen åt vi frukost tillsammans.

Btw hade han inte ammat sen kl 15 ca. Och ammade sen 1.30 inatt yey! Men oj va boobsen va hårda...

Under dagen har Noel sovit både här och där i huset. Skön stil! Fast i spjälsängen på övervåningen och sen i den på undervåningen.

Idag har jag rensat, städat och tvättat lite kläder.
En stor garderobsrensning va behövligt.
Först fick jag "hjälp" av Noel, men sen sov han och jag rensade och städade vidare.

Nu ska vi grilla kycklingfile och äta lite god söndagsmiddag!

Av Sinisalo - 26 januari 2013 21:09

Idag har vi nog mest tagit det lugnt. Myst, tagit hand om tvätt, typ :)
Sen blev vi bjudna på middag på Klövsta. Taco är alltid uppskattat och sällskapet med!
Noel va lite blyg först men kom igång sen. Och sist blev han så trött att han ville varken amma eller äta upp gröten. Eller ja, ett litet tag gick det bra med gröt men sen kasta han med huvudet och börja låta. Min lille dramaqueen!

Av Sinisalo - 25 januari 2013 13:19

Idag har vi tagit det piano. Jag har tvättat, plockat och lekt med lillkillen.

Hans temp far upp och ner....under natten var den ok. Men nu på morgonen steg den igen. Igår kväll hade han 38,3. Jag har ingen aning vad det är frågan om...Många säger tänder.  Men jag vet inte........

Hoppas bara vi slipper kräksjuka/magingluensa som går runt just nu!


Noel kan sitta mer och mer. Igår satt han flera minuter själv. Vi har övat lite idag också  

Av Sinisalo - 24 januari 2013 16:29

Idag har det varit ledsna ansiktet på lillfis. Ingen aning vad som är på G. Igår kväll hade han 38,0 i temp. Imorse 37,7.
Han verkar väldigt trött, mammig och vill vara nära. Den enda gången han tyckte livet va ok va när vi gick på vagnpromenad. Dock är det så kallt så det blev inte så långt, och Jozi frös om tassarna.
Sen blev han glad när han såg alla Molo lurv fleecar hade kommit (eller va det mamma som va glad då....?) ;)

Ovido - Quiz & Flashcards