Mitt liv som mamma och hundägare

Alla inlägg under december 2012

Av Sinisalo - 31 december 2012 14:00

Igår for jag och Jozi, för att hälsa på Josefin, hundkompisen Jackie och Rujo. Isigt på vägarna men det va rätt bra på gångvägarna iaf. Rujo och Jozi hade aldrig träffats. Men det gick bra när Rujo insåg att Jozi faktiskt var där för att gå på promenad och inte gruffa eller vara kaxig :)
Blev en liten kortare variant då bäckenet fortfarande gör sig påmint efter promenader.
Sen blev jag bjuden på fika mums. Medan vi fikade busade Jackie och Jozi. De havererade även en hundleksak medan vi va upptagna med lite prat hrm hrm...

Noel och pappa roade sig själva hemma. Och det går ju bra nu speciellt lunchtid för mig att åka iväg då Noel äter mat vid den tiden :) Stora killen!

Bilbarnstolen är installerad. Och jag måste säga att jag alltid tyckt Noel sitter trångt och konstigt i babyskyddet. Men nu sitter han som en kung! Urbra bilbarnstol! Och lättmonterad dessutom.
Han gnällde inget, vilket han alltid gjort innan i babyskyddet. Så jag tror detta blir bra!

Han sover vidare i spjälsängen. Ibland 30min ibland upp till 2h. Igår kväll blev det ca 3h(?)!
Så nu måste vi köpa en annan madrass till spjälsängen. Eller rättaresagt 2!
Vill gärna ha en spjälsäng i sovrummet i källarn och en på övervåningen. Snälla syrran lånar ut sin vita spjälsäng med drop side som vi ska ha i sovrummet. Sen får den andra fina stå kvar i Noels rum som vi använder dagtid. Den har nämligen ingen dropside. Och det lär behövas nu i början. Han ligger gärna och håller mig i handen om nätterna. Så det kan va skönt att kunna göra det liggande trots spjälsäng :) Så får vi se om det funkar!
Vi är faktiskt på G nu och ska handla madrass. Passar på när alla andra gör sig redo för nyårsfirande = lite folk. Och vägarna är nästan helt tomma.

Sen snabbt hem och göra oss nyårsredo :)

GOTT NYTT ÅR!

Av Sinisalo - 30 december 2012 10:48

Igår for vi iväg till Babyproffsen på Kungsholmen. De hade en drive på bilbarnstolar, och just Britax Hi-way II som vi bestämt oss för passar Noel, våra bilar och plånbok. All säkerhet den medför var väl den största anledningen iofs...
Tänk att han är så stor nu? Han satt jättebra i den.

Blev ett stopp på McDonalds, då lillen va hungrig. Där fick han kalops MUMS tyckte han :)

Sen for vi vidare till Åhléns i Södertälje för att köpa både jul och vanliga hissgardiner plus en trasmatta.

Och slutligen MediaMarkt för att köpa en ny dator. Då vår ha pajat...
Medan Hasse va på Mediamarkt va Noel och jag i bilen. Han va endå hungrig igen, och vi är lite rädda för RS epidemin som drar över landet. Så vi hade lite bus och hos i bilen istället.

Behöver jag skriva att lillfis va trött sen? Även om han sov korta stunder, hade han inte riktigt sovit ordentligt någon gång under dagen.

Idag ska jag och Jozi hälsa på Josefin och hundkompisen Jackie
, och farbror Rujo. Vi får se hur bra vi kan gå på promenad med ishalkan....
Noel stannar hemma med pappa :) Undrar om det inte är första gången vi gör så...Utom 2 gånger när jag varit iväg på barnbasar nån h (och Noel va så liten, så ja inte ville ha honom med) och när jag for på Underbara barn mässan. Man kan räkna gångerna på en hand iaf :) Och nu när han äter mat till lunch, så passar det ju utmärkt.

Av Sinisalo - 28 december 2012 23:10

Bajsfesten fortsatte även idag....Men inte lika mkt.
Kom på om det kunde va att vi slutade med sempers magdroppar för några dagar sen?
Eller om det var för han fått smaka kött (kalops bla)
Eller julmaten och amningen som påverkade hans mage, gasigheten och bajsfesten?


Noel sov till klockan 4 imorse! Fast det va problem att somna igår kväll. Gaser igen, stackarn....
Sen ville han va vaken. Så Hasse bestämde sig för att ta upp Noel på övervåningen tillslut. Och jag sussade vidare.
Så småningom kom båda pojkarna ner. Noel för amning och Hasse för han skulle till jobbet.
Noel åt, sen somnade vi om. Och vakna 9.30


Dock verkade han trött igen runt lunch, så jag la honom i spjälsängen. Och han somnade. Och sov 1,5-2h!


Jag passa på att städa, rengöra och fixa Emmaljungan. Noel får inte plats i den liggdelen heller. Frogen byttes för 1 vecka sedan.
Hade en hel påse med Lego Duplo som behövde rengöras (köpt på barnbasar för 70kr!)
Lite sådant pysslade jag med.
Tillslut gjorde jag lunch.


När Noel vaknat och fick lite potatis och palsternacka i magen samt 2 olika fruktpureer tog vi en promenad till Apoteket med Jozi. Noel i sittdelen och en Buppapåse. För att handla Sempers magdroppar.
Men när vi väl kom fram på den sjukt isiga vägen....Ha de slutat sälja det?
Hmf!


Så ja gav minifoam vid varje matmåltid. Och peppar peppar har han varit bra.


Han verkade trivas i sittdelen. Hade iofs fullt liggläge och en åkpåse. Så det va nog ombonat :)


Han har fått busa lite i sängen också. Medan jag pysslade där. Och lyckan va total, som syntes på bilden :)


När han fick testa att leka med en stor Lego Duplo kloss va han också lycklig. Lättroad kille :)


Nej! Nu väntar sängen *gäsp*


Trevlig helg!

Av Sinisalo - 27 december 2012 11:24

Verkligen bajsnatt!
Mycket riktigt va det något som gjorde honom orolig.
Massor med gaser och en himla massa bajs, ville ut inatt.
En orolig och gnällig son sov dåligt. En mamma sov än sämre... Stackars Noel!

Nu på fm har vi bytt endel bajsblöjor redan.
Nu ligger vi på soffan tillsammans. Noel amningssnuttar, och somnar förhoppningsvis. Jag ska passa på att vila (och gosa) :)

Imorse invigdes Noels nya dreglis han fick av farmor och farfar. Jättefin!

En väldigt glad Noel imorse, men nyss var det tvärt om. Väldigt ledsen och trött (och tydligen hungrig...) som syntes på bilderna!

Idag blir det, till en början, MYS :)

Av Sinisalo - 26 december 2012 22:19

Ojösses vad dagarna flyger förbi!

Ha pappa Hasse hemma så länge också (långhelg).

Noel ha fortsatt sova i spjälsängen hemma på dagen och på kvällen nån h inför natten. Sen fortsätter han sova med mig i stora sängen.

Julhelgen verkar dock ha ruckat på sängrutinerna för Noel. Vi har varit hemma sent många kvällar i rad. Och då har Noel somnat i bilen, och vaknat när vi kommer hem. För att va vaken en stund...sent på kvällen.
Men nu är det tillbaka till rutiner och få lillfis att sova bättre på kvällarna.

Idag hade han svårt att sova i spjälsängen dessutom. Men vet inte om det beror på att han inte sovit så mkt i den dessa dagar? Eller hans bajsdag han haft (bajs heeeela ti'n)? Eller om nåt annat stör honom?

Amningarna blir inte fullt så bra. Då han blir lätt distraherad. Han tittar ju gärna på allt just nu och minsta ljud gör honom mer nyfiken på det än amning.
Matning med mat 1gång/dag plus fruktpure, och gröt 1 gång/dag plus fruktpuré, går faktiskt bra nu.
Jag tänkte fortsätta amma så länge det går och öka matportionerna väldigt lite, upp till 6mån iaf.
Men jag räknade ut idag att han faktiskt inte ammat så mkt...Det gör mig fundersam, han kanske behöver mer _mat_ helt enkelt?
Nu ikväll fick han gröt som vanligt kl 19. Och skulle amma honom kl 20 som vanligt. Men då ville han inte.
Dock va han asatrött. Men ville absolut inte ligga i famnen som han annars alltid gjort. Så ja la honom i spjälsängen och han somna efter ca 15-20min "ensambus" (han låg och gurgla, sög på sina fötter, lekte med snutten etc) med mig och Hasse som kika till honom då och då.
Tillslut va det dags att sova tyckte han, då han börja gnälla lite. Så ja la honom på sidan (han sover alltid på sidan) och fick nappen - Och han somna!
Vakna strax efter 21. Då brukar han bäras ner till stora sängen. Ammas och sen sova.
Men han ammade och har somnat och vaknat av och till fram tills nu. Men mest varit vaken faktiskt....
Jag började ju undra om nåt va på gång...?
Vid sänggående idag: ledsen, somna om vakna va ledsen, sover oroligt, gnäller...
Men detta är väl en del av utvecklingen antar jag.
Eller så ha det blivit för mkt dessa dagar, för honom?

Vi har dessutom varit tvungna att byta till sittdelen på vagnen. Han får absolut inte plats längre i liggdelen
Om det påverkar också...? Speciellt idag när vi varit och handlat.

Stackarn! Vi får nog stanna hemma imorrn. Hade tänkt fortsätta mellandagsfynda, som gjordes idag :)

Iaf underbar jul med nära och kära.

Av Sinisalo - 23 december 2012 15:35

Igår glömde jag skriva om snälla Helene som kom med en påse bullar från Trollet!
Eftersom ja misslyckades med bulldegen kom hon till undsättning. Helt ljuvligt underbart snällt!

Igår somnade Noel i spjälsängen på kvällen vid 21 och vaknade inte förrän 23.30 ca. Sov jättelänge!
Sen fick han sova med mig i sängen. Han vakna 1.30, 5 och sedan kl 8! Dutti kille!

Och idag har han sovit i spjälsängen på fm 1,5-2h! I sträck! Jösses! :)

Vi monterade sittdelen i Frogen idag. Noel tycktes gilla det. Åkpåsen, Buppa Foxyn på plats i, såklart.
Jösses. Vad stor lillen börjar bli!
Sittdelen redan!!!!

Vi har nu legat i soffan en stund. Noel sover. Jag myser. Och Hasse och Jozi är ute och skottar snö.

Snart blir det inslagning av de sista klapparna. Klä den lille granen och sen mys!

Av Sinisalo - 22 december 2012 14:30

Igår kom ett litet paket i brevlådan med 2 dreglisar och 2 mössor jag beställt till prinsen. Jättefina med ugglor på dreglisarna, och ränder och en stjärna på mössorna :) Och de hittade jag billigt dessutom!

Han fick även bada igår. Och det va liiite läskigt först. Men sen plaskade han på rätt bra i baljan. Kul att det börjar släppa, han som avskydde att bada förut!

Inatt sov vi som stockar (jämförts med va vi brukar...) Noel vakna 00.30 första ggn. Sen efter 7 (?!) mina boobs höll ju på att sprängas! Haha!
Sen låg vi kvar i sängen och pappa Hasse kom också och hade morgonmys med oss (stackarn sover numer på soffan...).

Sen klädde vi på oss och drog till affärn för att va där när de öppnar och handla julmat.
Vi va typ ensamma på affärn, jätteskönt! Jämförts med nu när det är kaos....
Vi tog en vagn med bilbarnstol på. Jättefiffig. Dock lite småläskig trots bälte. Lite ovana också tror ja. Går ju annars med vagnen eller om vi kommer med bilen får han sitta i bilbarnstolen i kundvagnen :)

Idag fick Noel smaka på potatis och palsternacka. Och först var det lite hulkningar, men sen åt han på faktiskt. Fick även smaka banan och persika. Och det gick också ner!

Jag blev så glad för gnag vann en t-shirt i en facebookgrupp YEY! Tack The Buppa Brand!

Nu ligger pappa och Noel på soffan och knoppar. Jag ska slå in julklappar jag!

Ha en fortsatt trevlig helg! Och hoppas ni slipper stress!

Av Sinisalo - 21 december 2012 11:07

Han somna idag igen i spjälsängen på dagen utan knussel! Min duktiga stora kille.
Iofs förstår ja om han är trött, ville inte somna om tidigt imorse....Lite snorig bla.

Idag står bullbak på schemat! Degen står på jäsning och en tvätt är igång.
Sen får vi se vad dagen bjuder på :)

Ovido - Quiz & Flashcards