Mitt liv som mamma och hundägare

Alla inlägg under januari 2014

Av Sinisalo - 19 januari 2014 13:13

Han är så stor nu vår lille pojk   



Han skolades in på förskolan förra veckan. Jag kunde inte vara med. Hasse fick ta hela den biten. Men de va så duktiga båda två. Noel verkar trivas på förskolan. 

Kändes dubbelt för mig, även om jag vet att han kommer trivas och ha det jättebra där. Så är det mitt dåliga samvete som ställer till det. Mellanåt fick jag smått panik över var vårt barn va. Knäpp man är egentligen. Men det är inte så "bara". Han låg i magen i 9 månader, och i ca 1,5år har han och jag hållt ihop i vått och torrt, dag som natt. Timme ut och timme in. 


Här är första dagen han skulle iväg. Det va ju -9° den dagen. Så han kläddes ordentligt i vagnen.

 


Varje dag har Hasse gått med vagnen. Och varje dag ser han såhär glad ut när de ska gå på morgonen.

 


Vi har försökt oss på shopping. I södertälje, då Noel behövde rånarluva och en ny "hjälm"mössa. Hitta, halva reapriset på Åhlens så det va bara att köpa.

Medan jag satt och vilade fogarna och väntade på maten, på Texas Smokehouse. Så va Hasse och Noel ute och lekte på torget i snön.

 

Very fun!

 


Jag förundras över hur mycket man ser förbi som vuxen. Noel uppmärksammar allt när vi är ute, och inne. Julbelysningar, duvor, träd, månen osv. Han äääääälskar att åka rulltrappa.

Och när vi stöter på sånt här är han ivrig att "testa" den.

 

Barnen lever verkligen i nuet. Man får passa sig för vad man säger. Det är svårt att säga "...i eftermiddag åker vi till farmor" tex. Han hör ju bara "åka till farmor". Och då tror han att vi menar det NU....typ NUNUNU haha.



Vi har passat på att åka pulka i vädret.


Jag går på mina kryckor och grabbarna leker och stojar. De här glädjeropen gör eld för själen.



Sängen är succé. Han verkar ääääälska den! Kvällstid får vi nästan försöka hålla honom från den så han inte går och lägger sig "för tidigt"   

Ni som tvekar, eller är säkra på att era barn inte sover bra i spjälsäng. BYT!

Lyssna på ditt hjärta. Jag tvekade för många tyckte "....att det är ju på tok för tidigt att byta till juniorsäng, redan nu...." Noel har ALDRIG tyckt om sin spjälsäng. Men jaja, man växer som förälder och lär sig saker var dag.


Här är han utslagen efter en förmiddag med först måla och rita, sen pulkaåkning, och sedan lite filmtitt (Teletubbies såklart) med mamma i soffan. Gosekillen   

    

Har jag skrivit hur mkt jag älskar den här lille krabaten. Han är verkligen det underbaraste som finns     



Magen växer. Denna bild togs igår. Idag är det alltså ny vecka. Den vildingen som lever i magen, gör sig hörd må jag lova. Kissblåsa, revben, mage, kissblåsa, kissblåsa, kissblåsa........   

 



Ha nu en fortsatt trevlig helg!


Själv ska jag packetera en vagn. Har sålt Bugabbo Bee Classic, en åkpåse och håller på att sälja en skötväska.  



Av Sinisalo - 11 januari 2014 17:07

ÄÄÄNTLIGEN snö!  


Noel och Hasse kastade sig ut imorse och passade på att åka lite snowracer och pulka medan snön fanns kvar!

 


En duktig liten kille

 


Sen for vi ut på Klövsta. Julgransplundring. Och en maaaaassa att äta. Jösses vad gott Mia hade lagat (som vanligt) och mkt!


Barnen körde fiskedamm (väldigt omtyckt)


Hasse och farfar Kaj hjälpte till

 

Lite märkligt med en påse som "fisk"/fångst   

 


Paketen och godsakerna va väldigt omtyckta

 


Sen skulle (ruskan....) till gran dansas ut!

 


Noel va med och dansade duktigt  




 


Nu håller vi tummarna att snön finns kvar ett tag! Då ska vi göra snögubbar och snölyktor imorrn.


Noels nya "kompis", är månen. Haha han älskar att titta på den när han är ute. Om den inte syns (pga moln) blir han jätteirriterad och typ skriker på mig eller Hasse att vi ska ta fram den eller något haha! Gosekillen! Inte lätt att förstå.



Av Sinisalo - 10 januari 2014 21:13

Ungen älskar Mora träsk!

Han fick en CD av farbror Henrik och Catta. Och han fick dvder av moster Gabi. Cdn går varm i bilen. Och dvderna är favoriterna här hemma.


Han är ju så söt när han dansar till låtarna  



Honkey Tonk är en av favoriterna



Fader abraham är också en av favoriterna   
 
 

Av Sinisalo - 10 januari 2014 20:00

Ojoj! Kan inte förstå hur stor den lille har blivit.

Idag va vi på informationssamtal på förskolan. På måndag börjar han. Känns jättebra med själva förskolan, toppenbra. Men det är allt annat...min sabla foglossning, och mående. Inget blir som jag tänkt mig   Jag avskyr att inte veta framåt i tiden. Jag avskyr att inte veta vilket ben jag ska stå på, eller vad som händer härnäst  Hasse kommer få sköta inskolningen. Bäckenet tillåter mig inte NÅGRA lyft alls...typ. Och vid inskolningen ska ju vi göra det mesta i början, och sedan ska personalen kliva in mer och mer. 

Hur som haver, det här kommer nog vara det bästa för oss alla. Hasse kan återgå till jobbet. Jag får vila. Och Noel får stimulans, och slipper se på sin tröööökiga morsa.

Det bästa är hur fint Noel och Hasse har det tillsammans, det värmer i hjärtat  



Noel sover fortfarande som en kratta. Vi bestämde oss för att vi skulle få honom sova i sin säng (spjälsäng) och ca 3h tog det. Hasse kämpade med sång, bokläsning och stöttning. Jag peppade Hasse typ    

Tillslut sov han!!!  7h i sträck! weeee  



Idag for Hasse och Noel till Ikea. Jag stannade hemma och vilade efter både MVC besök och mötet på förskolan. De köpte madrass till den nya sängen (som kommer från Hasses bror tack för lånet btw!) och en madrass att ha på golvet. Åt oss om vi behöver slagga i närhete, men främst lite dämpning om han skulle råka ramla ur sängen. Det köptes ett trilla ur skydd, en massa lakan och skydd åt madrassen.

När boysen kom hem, packades madrassen upp och lades i sängen (som fortfarande stod uppmonterad i vardagsrummet). Noel va väldigt snabb på att klättra upp i den och han verkade trivas .....

 


Efter flytt på möbler, fick vi in sängen i rummet. Ja Hasse bar, och jag tittade på haha. Noel verkar älska sin säng!

 


Gjorde ordning rummet, och Hasse tar första natten på golvet med Noel om det behövs 

 


Han älskar sin fina stjärnlampa han fått av moster Gela. Den har verkligen gjort succé. Så den får agera nattlampa, eftersom det är en svagare energilampa.

 



I skrivandets stund har han fortfarande inte somnat......  Men å andra sidan somnade han i bilen på väg hem från IKEA på em. Han börjar dock bli trött. Och ja! Jag ser honom (och Hasse haha) har en babymonitor i rummet. Asbra grej fortfarande farmor Mia   



Hoppas natten går bra bara !



Ovido - Quiz & Flashcards