Mitt liv som mamma och hundägare

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2013

12-13 månaders bebis med allt vad det innebär.....

Av Sinisalo - 22 augusti 2013 19:54

Nej blogg det hinns inte med, eller läggs inte ner någon tid på!


Trött som skam på kvällarna, kan ju bero på sömnbristen under nätterna *sucka* 

Lillen ha fortsatt krångla på nätterna (och dagarna.....). Men nätterna är inte så kämpiga egentligen, han vaknar är ledsen, får sova hos oss och somnar om på någon minut bara. Men att vakna 1-5ggr/ natt sen 1-1,5månad tillbaka sliter endel. Och då sov han inte asabra innan det heller....

När han sover hos oss sover man ju inte direkt bra, Noel snurrar som en propeller. Och blir man inte skallad så har man en fot i fejjan. Helt plösligt har man en hand upp i näsan dessutom - very nice.....


Dagtid är det separationsångst deluxe. Och är det inte det så är det raseriutbrott över att han inte får hänga på vagnarna i hallen, till att han snubblar lite (men varken ramlar eller slår sig). PLUS X antal tänder som är på G fram.....Vissa dagar är het otroligt högljudda. Den killen kan låta må jag lova!

Idag sa jag: "Noel! Nu räcker det!" med en bestämd röst, för jag oooorkade verkligen inte höra hans skriiiiiiik som fortsatte oavsett vad jag gjorde. Han tystnade 2sek och sen skrek han ÄNNN värre *sucka*

Det värsta är att jag känner mig oduglig som morsa. Eller att det gör ont i mig att se honom så. Klart det gör ont i munnen på honom! Eller att han blir rädd när han snubblar till, för nu VET han att det gör ont att ramla (ja ibland iaf). Det är tydligen någon sån period nu också runt 12 månader. De har lärt sig att de är individer, och att mamma/pappa - barn är olika individer. Och det stämmer in på Noel rätt bra. 

Så vi kör som vi gjorde när han va bebis, endel tittutlekar så han förstår att vi kan vara där men endå inte där haha knasigt förklarat men....

Det är trycka, vrida och klämma på aaaaallt! Om och om igen! Oavsett om han får eller ej....

Han har dock förstått vad ordet "Nej" eller "Ajajjj" är. Ibland funkar de orden, ibland inte....Ibland får han vredesutbrott, ibland asgarvar han istället. 

Ja så är livet just nu haha! Man är mer eller mindre svettig var och varannan dag iaf. 


Men förstå denna ljuvliga varelse   Vad gjorde jag öht innan jag träffade honom? Jo det vet jag, men det är inte betydelsefullt jämförts med honom.


Här kommer bilder från flera dagar



Hälsade på hos mamsen, och då va systeryster där med barnen. Vi tog en sväng i skogen för att leta svamp och bär. Noel somna rätt fort men vi andra fortsatte vår vandring!

 


Maximus trivdes bra vid Jozis sida

 


Paus och bärätande (Noel slaggar vidare ZZzzzzz)

 


Noel cykel är en av favoriterna fortfarande. Jösses vad han älskar denna! När han inte blir skjutsad runt på den, så ska han själv rulla runt den i hemmet.

   


Sen får han en såndär stund då IIIIIINGET duger utom min famn  Då är det bara släppa alla måsten och sätta sig ner och gosa gosa gosa gooooooosa!

 


Många trötta miner blir det

 


Men såhär pigg och glad är man kl  6(!!!!) på morgonen.....

 



Några timmar senare är det såhär....för han inte fick gräva i blöjhinken tex......

 



"jorraaa sörruuu satteeee....jag SKA leka fast jag är såååå trött...."

 


Men mornar är mest mysgosiga

     


I brevlådan ramlar det in saker titt som tätt...!

MÅSTE ju ha en Molo samma färg som förra året. I löööv it!

 


Och varför inte en Molomössa med vargar på? Urläcker!

 



Noel gillar att hålla i hundkopplet

 


Han gillar även att hjälpa till (skriver "hjälpa till") ibland blir det som att göra 3ggr så mkt mer arbete när han "lägger sig i" och det tar dessutom dubbelt så lång tid! Men han är väldigt söt under "arbete" och han studerar noga

       


Sen hittar han en flärp att vika fram och tillbaka fram och tillbaka, så han tappar intresset för att hjälpa till och gör istället det som behagas för tillfället

 



Morsan har varit med om en hel del också. In och ut på sjukhus   Håll tummarna nu att hon kan få må bra nu  



Ja det va flera dagars bloggande i ett och samma inlägg!




Själv är jag på jakt efter en Emmaljunga Super Nitro eller en Emmaljunga City Cross pp blue *drömmer mig bort*

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sinisalo - 16 augusti 2014 20:48

Oj vad mkt "kan själv" det är nu. Får backa och bita mig i läppen rätt ofta. Han kämpar och kämpar.......knölar och sitter såhär en stund.... ...sen kommer ett tyst "mamma hjälpa mig" ;) Noel har börjat fsk denna veckan. Han är inte överförtjust. M...

Av Sinisalo - 7 augusti 2014 10:24

Babyjogger City Versa! Vändbar sits, punkteringsfria (typ foam?) däck, bra sufflett, svängbara framhjul, blir platt ihopfälld bla! Men vi kommer köra med liggdel en liten stund till :) Älskar Edwins barnvagns"mobil" Detta är vagn nr 10 tror jag...

Av Sinisalo - 5 augusti 2014 21:45

Dag 2 där vi återgått till vardagen. Hasse jobbar igen efter en lång ledighet tillsammans med mig och barnen. Jag vaknade tidigt idag (öhh typ alla dagar). Noel likaså. Edwin vaknade i sin tur av Noel så vi va alla vakna tidigt. Fm löpte på for...

Av Sinisalo - 23 juli 2014 23:07

Att jag bullade upp honom i liggdelen funkar tydligen.... ...men inte varje gång. Då är det skrik och ledsen kille...men det går iaf bättre! Vi solar och badar vidare och leker på Klövsta. Här är det sandbygge med Amanda När solen går i moln/eller...

Av Sinisalo - 23 juli 2014 22:30

Oj vad tiden tickar på! Edwin blir 12 v på fredag. Och imorrn fyller vår lillskrutt 2 år. Kan knappt fatta det själv. Vi har hälsat på syrran och barnen. Bortsett från att edwin va meeeegatrött nästan hela vistelsen och därför gorma och skrek. ...

Ovido - Quiz & Flashcards