Mitt liv som mamma och hundägare

Alla inlägg den 1 januari 2013

Av Sinisalo - 1 januari 2013 14:34

Då var det 2013
Jag kan knappt förstå det själv! Jösses vad detta år gått fort.
Det har gått både långsamt, i en evig väntan kändes det som där ett tag. Många sjukhusbesök. Men TILLSLUT valde Noel att "titta ut". 11 dagar över tiden puhh *s*
Det var en perfekt sommar för mig som höggravid. Regnigt och inte allt för varmt.
Trots havandeskapsförgiftning, och sjukskrivning fick hundarna och jag en hel vår och sommar tillsammans.
När Noel var ca 8 veckor, förlorade vi vår bästa vän. Och det gick fort. Hans urna står står på en hylla i vardagsrummet. Han är otroligt mycket saknad!



Gårdagens firande gick i mys och lugnt tecken.
Vi lagade 3 rätters meny. Gratinerad hummer till förrätt.
Varmrätt blev det grillad oxfilé och champinjoner med roquefortsås och hasselbackspotatis.
Och till efterrätt hallonparfait.
Behöver jag skriva hur mätta vi va? Tror vi började äta kl 17, och åt sista tuggan vid 19.30
Noel avnjöt en portion med gröt vid 19, och 2 olika puréer. En päronpuré och en med banan och mango :) MUMS!
Jag iförd onepiece och i en slarvig tofs på huvudet. Haha! Och Noel hade mjukiskläder :) Tänkte först klä upp oss och fixa till både mig och Noel. Men sen kändes det mer lockande att krypa in i mjukisarna och bara va!



Igår inhandlades 2 madrasser till spjälsängarna. En billigare varian och en dyrare. Jag packade upp båda så fort vi kom hem för ev vädring av lukt och att madrasserna skulle få rätas ut efter inoackning och förvaring. Den billigare madrassen luktade (läs stank!) nå fruktansvärt. Så ja ställde den i hallen i källaren för extra ventilering. När jag på kvällen tänkte bädda, kände jag hur det stank fortfarande. Och det luktade inte bra.
Så vi valde att ta den gamla madrassen i resesängen i sovrummet istället. Funderar starkt på att lämna tillbaka den där illaluktande madrassen. Den stinker fortfarande! Det vill man ju inte låta ens bebis sova på!




Han las i spjälsängen på övervåningen kl 20. Men somnade inte förrän 20.40 Han låg och busa och röjde i sängen innan...
Men sen sov han till 00.00 typ. Vaknade någon gång och ville ha nappen. Tror dessutom att detta j*vla smällande innan tolvslaget störde honom då och då. Det smäller ju rätt högt mellanåt, och speciellt när det är så nära huset...
Så kl 00.00 låg jag och ammade lillen :) Sen kunde han läggas i resesängen i sovrummet. Och det va endel gnäll och han snurra runt på mage några ggr. Men tillslut somna han. Och det gick bra med pappa Hasses lugnande ord, och gos. Innan har det nästan bara varit jag, som dugt.
Sen sov han till ca 4-5, ned nån gång som nappen trillat ut. Bytte blöja, ammades och somnade om i resesängen. Vaknade 7.30, fick en ren blöja och ammades och var rätt klarvaken. Så Hasse gick upp med Noel. Medan jag sussade vidare :)
Kl 10.20 (?)!!! Vaknade jag. Då hade även Noel och Hasse somnat på övervåningen och sovit till 10.15 Trötta familjen!
Men tänk att det gick så bra i sängen? Det är hans första natt ifrån mig. Vi har ju samsovit, utom en liiiten period då han sov i vaggan ca 2-4h/natt i ca 1v eller 2.




Jag har haft endel problem och ont i nacken fram och tillbaka. Inte så ont att jag inte kunnat göra något. Men ont iaf.
Ryggen har gjort sig påmind i nån vecka nu också. Och inatt vaknade jag och kunde inte röra mig för det gjorde så ont...Väckte Hasse som fick hjälpa mig loss.
Men den värsta smärtan försvann rätt fort. Och nu känns det, men inte som inatt tack och lov!




Igår fick Noel även premiärsitta gåstolen. Den tycktes väldigt mycket om. Dock får vi placera en kudde under fötterna, då han inte når ner helt än och inte ska behöva stå på tå.





Tog lite bilder (så bra man kan) på en bebis som far och flyger i babygymmet numer. Han ligger ofta på tvären eller på mage någonstans i hörnen av gymmet. Men kul har han haha!




Idag har vi tagit det lugnt. Busat, gosat, ätit lunch (fortfarande iklädda endast pyjamas)! Och nu sover han igen sen 40min tillbaka i spjälsängen.




Hasse och farfar Kaj jobbar på i källaren. Och jag ska väl ta tag i tvätten, disken och städa undan julen snart.....




God fortsättning! Och nu ska vi ha ett riktigt bra och friskt år 2013!

Ovido - Quiz & Flashcards