Mitt liv som mamma och hundägare

Alla inlägg den 8 mars 2013

Av Sinisalo - 8 mars 2013 17:34

Jag skippar feferoni i denna maträtt. Och glöm inte om ni äter nachochips till, blir det mer pp!

Lyxig tacopaj till fest
ProPoints® värde: 10
Portioner: 6
Förberedelsetid: 15 min
Tillagningstid: 30 min
Svårighetsgrad: Medel

En festlig mexikansk paj med sting! Njut av den med familj eller vänner.

Ingredienser
4 dl Vetemjöl
½ tsk Salt
2 tsk Bakpulver
½ dl Margarin flytande 80%
1½ dl Lättmjölk 0,5%
400 g Nötfärs 10%
1 st Lök
2 st Paprika
1 påse(ar) Taco kryddmix
1 dl Vatten
2 dl Fraiche 5%
2 msk Majonnäs lätt 32%
1 krm Svartpeppar
1 dl Ost riven max 17%
4 st Tomat
8 st Feferoni

Instruktioner
Sätt ugnen på 200°C. Blanda ihop mjöl, salt, bakpulver, margarin och mjölk till en pajdeg. Kavla ut den tunt och lägg i en smord pajform. Förgrädda i ugnen ca 10-15 minuter. Hacka lök, skär paprika i små bitar. Bryn färs och lök i en fettsnål stekpanna. Häll på tacokrydda, paprika och vatten, låt det småkoka 10 minuter. Lägg det i pajskalet. Rör ihop fraiche, majonnäs och peppar. Bred det över pajen. Skiva tomaterna och lägg ovanpå tillsammans med feferoni. Strö över ost och grädda ca 20 minuter. Servera med sallad. Tips! Stick ner 8-10 nachochips vid servering.

Av Sinisalo - 8 mars 2013 17:07

Noel somnade om imorse, och då på mage i sängen. Jag somnade också, kändes härligt med lite mer sömn. När han vaknade va han så här glad:

Fortfarande ränder i pannan haha så söt min kille!


Efter lunch kände jag att nu är det dags att rasta Frogen. Jag känner mig otrogen! Har inte kört den vagnen ett dugg på flera veckor nu. Så i med en (ny!) The Buppa Brand dyna. Och The Buppa Brand Softshellåkpåse. Det va ju vår ute!

 


Så här gör Noel med napparna nu när han har tänder haha. In och ut åker nappen!

 


Vi gick till VC, då min TENSapparat har en kontakt som är glapp (SJÄLVKLART är det fel på apparaten när jag väl vill prova den....är ju inget fan av TENS annars) Hur som helst, fick en ny sladd.

Passade på att köra några uppletande av föremål med Jozi, efteråt. Det va en boll med ett snöre. Han älskar det! Sen är han så duktig som kommer tillbaka med föremålet också. Man kan tro att det är mer retriever i honom, än va det va i Bobby. Haha...han lämnade inte av föremål själv inte. Man fick truga och kräva typ. Men Jozi kommer glatt in och lämnar föremålet!

 


När vi sen slutade med övningarna (och lite bus) så ville han gärna ha bollen. Men den fick hänga på vagnen och han gå brevid. Här "ber" han om lov om att få ta den.

 


Noel va glad över underhållningen

   


Och slocknade sen snabbt


Vi gick genom centrum, och tillbaka hem. Väl hemma satt jag mig på altanen och njöt i solen. Noel sov fortfarande. Jozi gjorde mig sällskap i solen. Så himla mysigt!

Nu kliar det i fingrarna! Beskära fruktträd, så plantor, blommor, fixa tomten  med mera.


Btw, idag pumpade jag upp pilatesbollen. Så nu har jag träningsvärk, ja inte av att jag pumpade upp bollen haha!  Jag tränade faktiskt endel.


Nu väntar vi på att Hasse ska komma hem. Sen blir det god middag (tacopaj)! 


Just nu sitter Noel och leker helt själv. Han har släppt lite på "mammigheten"/separationsångesten och kan nu sitta och fnula själv rätt länge faktiskt. Dock blir det kalabalik om han råkar slå munnen i någon hård leksak, han verkar ha väldigt ont stackarn.


Ha nu en trevlig helg!

Tjing!



Av Sinisalo - 8 mars 2013 10:12

Bee fick en blå sufflett igår. tycker hon blev så fin!    

Det verkar som om en herre tyckte detsamma!

    


Sen for vi på babysim, första gången.

Pappa Hasse va med, han hade tagit ledigt idag då han jobbat över endel. Jättemysigt att ha honom hemma en hel dag mitt i veckan!

Till en början tyckte Noel det va lite läskigt att vara i vattnet, iaf en bit från mamma. Men så fort han fick vara nära va det skoj. Tillslut slappnade han av, och njöt i fulla drag. 

Här hade han hittat en groda att gnaga på!

   


Och här är han med mamma.

Notera dockan som fyter till höger haha, det ser helt sjukt ut. Man tror det är en bebis som ligger där och plaskar själv. Men det är det alltså inte...det är en docka haha!  


Sen va han trött, min lillskrutt. Han sov bra i Bee.

 

Vi passade på att shoppa lite när vi endå va i Nyköping. Jag hittade äntligen ett par gympadojor. Dessutom köpte jag en pilatesboll. Så nu ska jag banne mig träna upp mage, rygg och bål. Men främst stärka och botgöra bäckenet.!


Noel satt glatt i vagnen under tiden.

   



På eftermiddagen åkte vi hem till Jozi. Och då satt jag och ögna genom facebook. Såg att en från föräldragruppen (Josefina och Gustav) hade lagt in en länk om en föreläsning i Gnesta. "Tål våra barn den trådlösa tekniken?" Jag tänkte att det här låter intressant. Sagt och gjort. Åkte dit med en viss klump i magen, då Noel somnar 19.30-20, och brukar dessutom amma precis innan, och föreläsningen var kl 18.30- 21.00. 

Föreläsaren fil. dr. i pedagogik Gunilla Ladberg, föreläste alltså om "Tål våra barn den trådlösa tekniken?". Måste säga att jag fått mig många tankeställare. Och jag stängde faktiskt av mobilen för natten och la undan den. Kommer nog göra så resten av nätterna.

Jag funderade också på, att sedan jag skaffade iphonen så har den suttit som fastklistrad på mig. Något som känns egentligen totalt onödigt. 

Jag får helt enkelt "välja mina strider" nu. Antingen ha på Babywatchen med vetskapen om hur den påverkar vår son, och hans hjärna. Eller springa 711ggr fram och tillbaka till spjälsängen, för att stilla min oro om hans tillstånd. 

Jag kommer försöka vara mer vaksam på det jag kan, och skära ner i den mån jag kan med sånt här.

Jag har, och kommer, alltid reagera på att föräldrar ger sina (små)barn paddor, mobiler etc att leka med, eller ha öht flera timmar om dagen. Att skolan kämpar så dant med att införa (och har infört) datorer, surfplattor etc har jag också alltid reagerat på. Men inte förrän nu när jag har en son själv, känns det som om det väckt än mer inom mig.

Jag kommer inte kasta allt vi har här hemma, men kan jag motverka dessa skador som detta verkar ge med sig, så tänker jag iaf fösöka.


Föreläsaren har en hemsida som jag hänvisar till, vänd er till henne för frågor. Hon svarar nog mer än gärna!


http://www.ladberg.se/



Btw, så hade det gått bra med Noel. Han hade somnat, men när jag kom hem strax innan 21 hörde jag honom tom ut på gårdsplan....Han ville ha mamma!

Så han fick sova i sängen med oss.

Hasse gjorde nog ett försök att lägga honom i spjälsängen, men han vaknade och blev jätteledsen då. Så hela natten har jag legat mellan mina 2 pojkar *ler*

Vaknade nog 3ggr under natten och kl 6.15 ca och tyckte att vi skulle gå upp. Men de tyckte inte mamma! Vi låg kvar och en timme senare somna han om - på mage! Och vaknade kl 8.30 nästa gång SÅÅÅÅÅÅÅ skönt hehe.


Idag ska vi inte göra mer än mysa, gå på promenader i solen och mysa än mer. Vi får dock spara lite mys åt Hasse, så han också får lite mys  


Ovido - Quiz & Flashcards