Mitt liv som mamma och hundägare

Alla inlägg den 4 mars 2013

Av Sinisalo - 4 mars 2013 17:09

Idag har vi faktiskt myst, lagat mat (2 rätter á 4port/ maträtt...) blir ju endel disk också att ta hand om. Men Noel satt tålmodigt och lekte under tiden först vid lunch, och sedan till middan. Duktiga killen!


Kl 14 skulle jag till sjukgymnasten för kontroll och Noel fick följa med. Finns inte nån chans att jag kan ta nån tid nånstans annars. Hasse är ju inte hemma förrän 18.15 typ, så han får haka på. Men sjukgymnasten okeyade det sist. Och hon (och alla andra på VC...) charmades av liten, såklart. Jag fick fler övningar, och en TENS apparat med mig hem. Det kändes ok när jag va där, tills jag skulle resa mig upp....Då gjorde det ont igen. Men det försvann iaf. Det verkar ljusna lite...även om jag fortfarande har ont kvällstid.


Vi tog en promenad till VC faktiskt    Det var ju sånt himla vackert väder, och det mesta har smällt undan på större trottoarerna. Så jag slapp ishalkan iaf!

Han somna på vägen dit, och sov en stund där. Men sen vakna han och babbla på.

Sen gick vi en annan väg hem, - ombyte förnöjer ju *tss*


Här har vi kommit hem, och Jozi fick en liten promenad också.

 

Det var ju så varmt så Noel fick ha en Molo fleece jacka och vårmössa på sig (vantar tossor och vinteråkpåse iofs) men endå!


Väl hemma va det bara sätta igång med matlagningen (middan) igen. Noel har ätit på bra, idag. Får se hur han klarar gröten ikväll. Igår ville han knappt ha nåt som sagt. Hans mun gjorde nog ont....

Han sov på rätt hårt på kvällen, och det var ju tur för Hasse höll på med hallgolvet banka och hamra. Men han sov som en stock lillen. 

Försöker tänka efter hur och när han vaknat under natten. Men jag minns inte längre....det är ju så många gånger så jag försöker att inte tänka på´t, eller så försvinner det lixom haha.


Han börjar bli så stor nu. Nu kan han dra sig uppåt (med lite hjälpt) när han håller oss i händerna till stående. Jättekul tycker han! Han förflyttar sig lite också, men mest med hjälp av kravlande och typ "vältande" av sig själv. 


Får se om Hasse hinner klart med hallgolvet idag. Det kommer bli jättefint!

Av Sinisalo - 4 mars 2013 16:08

Detta är en rätt som inte ris/pasta etc är inräknad i pp, den får du lägga på i efterhand.



Berts mat
ProPoints® värde: 6
Portioner: 4
Förberedelsetid: 10 min
Tillagningstid: 30 min
Svårighetsgrad: Medel


Visst känns det lyxigt med ostgratinerad fläskfilé? Servera den både till vardag och fest.


Ingredienser
500 g Fläskfilé
2 tsk Margarin flytande 80%
½ st Lök
1 burk(ar) Tomater krossade
1 klyfta(or) Vitlök
1 tsk Timjan
1 st Lagerblad
2 dl Matlagningsgrädde 4%
80 g Ost max 17%


Instruktioner
Skär filén i 8 bitar och platta ut dem. Krydda med salt och peppar. Bryn dem i margarin i en stekpanna tills de fått fin färg. Lägg över dem i en ugnform. Hacka löken grovt och bryn. Tillsätt krossade tomater och kryddor. Koka ihop ca 10-15 minuter, utan lock, tills den håller ihop. Häll grädden runt köttet, lägg på en ostkub på varje köttbit. Bred på tomatsåsen över kött och ost. Gratinera i ugn 250° ca 10 minuter. Servera med kokt ris och sallad.


Glöm inte att du måste lägga på ytterligare pp för ris/pasta etc!

Ovido - Quiz & Flashcards